Voor 50€/jaar geeft u een kind een toekomst!

Steun hen, doe een gift!

Naar Home pagina

Een Reisverslag uit 2015, geschreven door Eric.

De reisverslagen werden meestal als e-mail verstuurd tijdens de reis zelf. Vaak geschreven op een querty computer van een bestuurslid of in een internetcafé, soms op een eigen laptop en uitzonderlijk zelfs op een smartphone.

De teksten zijn niet gewijzigd en vormen een authentiek relaas van de reis, sfeer, ervaring en bovenal van de toestand van Sri Lanka op dat ogenblik.

Dag iedereen,

Hier wat nieuws uit het mooie Sri Lanka. Opnieuw niet kunnen mailen vanuit Negombo: internetcafe gesloten wegens straatfeest!

Onze vluchten verliepen vlekkeloos: tussenstop in Dubai, en daarna op de Maladieven waar we de luchthaven mochten verlaten. We zijn dan maar met een overzetboot naar een van de eilandjes gevaren, maar daar was weinig te zien en te beleven: groezelige winkeltjes, enorm veel brommers en moto`s... uiteindelijk kwamen we dan toch aan een stukje strand, waar we wel wat mooie vissen en krabben zagen.

Aangekomem in Sri Lanka: heel hartelijk onthaald door onze vriend Wasantha (driver) en naar Negombo gebracht, naar ons gewoonlijke verblijf. Daarna iets gaan eten (nota: er mocht die dag geen alcohol geschonken worden, maar de mensen zijn zeer vindingrijk, en er werd bier geshonken in een theekan en in theetassen!) Daarna van een deugddoende slaap genoten.

Dag 1:

Om 10 uur bezoek van Anthony voor het overlopen van het programma. Ook Christopher was van de partij (zijn eertse rit met de brommer na zijn hartaanval in maart! emotioneel).

Dan naar Negombo city: geld wisselen: een hele ervaring. Na 4 pogingen kregen we een goede rate; er werd van 142 naar 152 roepies voor een euro gegaan (Nonkel Eric gaat uiteraard tot het uiterste!)

Iets gaan eten in een baancafe, en verder gewandeld naar St Mary`s school, waar we nog maar eens konden vaststellen dat de school er netjes bijligt en de toiletten in orde zijn.

Mijn medereizigers zijn teruggekeerd met de toektoek naar het hotel om te zwemmem in zee, ikzelf ben naar het huis van Christopher geweest.

daarna samen gaan eten.

Dag 2:

Vroeg opgestaan en ontbeten langs de weg in een baancafe. De vismarkt van Chilaw heeft de medereizigers heel erg geboeid!

Dan via Kilinochi naar Eric zijn paradijselijk eiland Uchimunai. Op de wandeling rond het eiland kon er worden vastgesteld dat de WC`s nog steeds goed gebruikt worden. We kregen frisdrank, king coconut en koekjes. De kinderen van Johan hadden veel bekijks, vooral Riete met haar krukken stal (en steelt nog steeds) overal de show! De tocht naar en van het eiland met de speedboot is nog steeds een echt fantastische belvenis!

Onze begeleidster naar het eiland, Rosanthi, vroeg ons op de thee in het mooie huis van haar broer: heel lieve mensen, zeer gastvrij.

Daarna naar Anaradhapura waar Anthony ons opwacht in het (basic) hotel samen met Damien. Samen gegeten in het hotel.

Dag 3:

Na het ontbijt gaat het naar de rijstfarm van rijstboer Hemapala; hij cultiveert oude rijstrassen die kunnen groeien zonder chemicalien, alleen met natuurlijke meststoffen en bestrijdingsmiddelen. Voor dit project wordt geld gevraagd om het uit te breiden en op grote schaal de rijstboeren aan te zetten om biologish te gaan telen, wat de gezonheid van de telers en van de bevolking ten goede zal komen. Er zijn namelijk momenteel heel veel nierziekten als gevolg van de teelt met chemische stoffen. Er is een meeting met 15 boeren, die reeds op kleine schaal bezig zijn met het project, maar willen uitbreiden.

Na deze meeting bezoek aan de tempel van Mihintale, waar we bestolen werden door de apen: eentje gritste een schijf ananas uit de handen van Rik, en in de verwarring pakte een andere aap een hele ananas weg!!!!!

Riete heeft zichzelf weeral eens overtroffen en heeft de rots van Mihintale beklommen.

Avondeten samen met Damien. Opnieuw slapen in het hotel dat zeer basic is, met heel wat (beesten) in de kamer

Dag 4:

Bezoek van de oude stad van Anaradhapura: de verblijfplaats vqn 5000 monnikken in het oude Sri Lanka (meer dan 2000 jaar geleden) De ruines zijn erkend door de Unesco.

Daarna naar Trincomalee. Onderweg de heetwaterbronnen bezocht waar iedereen zich heel goed amuseerde.

Het voorziene hotel was volzet, maar de deur ernaast was er nog plaats. Goed hotel, maar de beesten verblijven er ook graag. Het avondeten is wel zeer hot hot hot! Zwemmen in zee is fantastisch.

Dag 5:

Het Pigeon Iland: een paradijs voor snorkelaars:ontelbare mooie vissen, en nog levende kleurrijke koralen. Zelfs Wasantha heeft zich in het water gewaagd!

Deze avond was het eten minder spicy!

Dag 6:

Beklimming van Sigiriya: het was een koninklijk verblijf hoog op de rots, met onderweg heel oude mooie rotsschilderingen van vrouwen.

Het is de verjaardag van Lotte, en als verrassing doen we een ritje met de ossewagen, gevolgd door een boottochtje op een meer, en een etentje in ouder Sri Lankaanse stijl in een "Bokrijk huisje" We hadden de verjaardagstaart (cadeau van Wasantha) meegenomen en het werd een heus feest! Terug naar de auto met de toektoek (3 stuks, maar de laatste was een beetje gammel, er moest zelfs geduwd worden onderweg!)

Het hotel doet opnieuw basic aan en de beesten zijn er opnieuw! Intussen zijn we het al gewoon.....

Dag 7:

Bezoek aan de tempel van Dambula. Heel mooie rotstempel met veel apen langs de beklimming. Opletten geblazen.....

Ook een bezoek aan een proefstation voor teelt van groenten en planten. Heerlijk fruitsap gedronken.

Daarna ook gestopt aan de groenten en fruitveiling in Dambula: de grootste veiling van het eiland! Eric en Johan hebben 50 mango's en 8 kg bananen gekocht.... kwestie van wat mondvoorraad te hebben voor de volgende dag als ze moeten werken aan de waterput..... Je weet maar nooit dat daar geen eten is......

Dag 8:

Mannen al vroeg weg naar de werkplek: waterput bouwen voor in een dorpje.

De vrouwen hebben een rustige ochtend... de was doen en spelletjes spelen.

Om 1 uur verzamelen voor de safari!

Mooi!!!! apen, ree~en, vogels, vlinders, buffels, een krokodil, een zeearend en een hele kudde olifanten (25). Echt heel mooi in hun natuurlijke omgeving!

Ook nog een familie van 5 olifanten tegen gekomem (Riete had ze eerst gezien)

Door Wasantha getracteerd op hoppers: soort panenkoekenpannetje met een ei erin.

Dag 9:

Ophalen van de mannen. We vinden ze op hun werkpek, helemaal in het zweet: beton maken, kruiwagens vullen en vervoeren, ijzer vlechten voor de funderingen......

En warm dat het is! Intussen mogen we op bezoek op een school van 800 leerlingen: hele belvenis voor Lotte en Riete: kinderen van hun leeftijd maar een heel andere situatie! We moeten zelfs onze naam in schriftjes en op papiertjes zeten: waarschijnlijk hebben nog nooit witte mensen de school bezocht!

Als de mannen stoppen met werken, en enigszins proper zijn, gaan we op weg naar Kandy. Bij het binnenrijden regent het fel.... ook in de auto van Wasantha

Een beter hotel opgezocht: Hotel Thilanka (met zwembad en zonder beesten)

Dag 10:

Dit is vandaag........ De rest van het verhaal volgt later. De medereizigers zijn naar de Kandy tempel, en ik hier maar zwoegen met een "qwerty" klavier.... dus sorry voor de fouten!

Groetjes van ons allemaal.

Vervolg reisverslag:

Dag 10:

Bezoek aan Kandy. Mijn medereizigers bezoeken de Kandy Tempel, ik maak van de gelegenheid gebruik om eventjes te mailen.

Met Wasantha bezoek ik een Hindoe tempeltje, en dan komen de tempelbezoekers aan. Eventjes winkelen, en dan via het hectische stadsverkeer naar de Kandy Dancers gaan zien: een andere locatie dan normaal.... deels beter, deels minder goed.

Na de Kandy Dancers onmiddellijk op weg naar Nuwara Eliya. Via veel draaien en keren vorderen we in het hooggebergte van de wondermooie theeplantages.... Maar het wordt snel donker, en het weer wil niet mee: wind, regen en koude temperaturen... niet te verwonderen dat de lokale bevolking ingeduffeld is alsof ze naar de noordpool gaan.... jassen, mutsen, pulls.... het is dan ook maar tussen 10 en 15 graden.

Deze nacht weinig geslapen: vochtig en koud, en de wind doet alles rammelen wat maar rammelen kan!

Dag 11:

Bezoek aan een theefabriek. Veel volk, prachtige zichten over de theeplantages, ontspannende sfeer.

In de namiddag op bezoek bij Sister John, het "Home of Hope" waar kansarme theeplukkers kinderen worden opgevangen (waarvan 10 door de VZW). Eerst worden we vergast op thee met cake bij de zusters. De kinderen vinden het fijn om ons te ontvangen met zang en dans, wij geven enkele geschenken en koekjes. Heel ontspannen en leuke sfeer, ook voor onze kinderen. Het contrast van onze schoolkinderen en de meisjes van het home is groot: Lotte, Jenne en Riete zijn onder de indruk! De dag wordt afgesloten wet een avondmaal gekookt door Wasantha: heel lekker!

Dag 12:

Worlds End staat op het programma: vroeg vertrekken om op tijd te zijn om het mooie landschap te kunnen bewonderen vooraleer de mist het zicht komt verbergen. Riete en ik blijven uitslapen, rustig ontbijten en spelletjes spelen tot te anderen van hun tocht terugkomen.

Opruimen en op weg naar Ella: een leuk dorpje dat in een prachtige streek gelegen is: onderweg steenkappers op blote voeten zien werken, theeplantages, rijstvelden in de vorm van terrassen, mannen en vrouwen die op het rijstveld werken in de modder op bloten voeten... en nog meer bezienswaardigheden.

Wasantha vindt voor ons een fantastisch hotel, hoog gelegen, netjes en zonder 'beesten'! Warme douche en lekker ontbijt en avondmaal! Zeker zijn prijs waard!

We nemen het avondmaal in de hoofdstraat van Ella: lekker!

Dag 13:

De "lopers" ontdekken de "Little Adamspeack" in de vroege ochtend. Een uitgebreid ontbijt laat ons de dag goed beginnen. Wasantha brengt ons eerst naar een oud rotstempeltje, ergens in de jungle, daaraan verbonden is een oeroud houten bruggetje dat toegang geeft tot een riviertje waarin het heerlijk spelen is.....

De Dunhinda Water Falls is echt mooi en de tocht er naar toe is zeker de moeite waard: mooie natuurwandeling, met aan de kant tal van stalletjes met drank, eten en prullaria.

Terug in het hotel, even overleggen of we nu wel zullen doorreizen tot Kataragama, dan wel nog een dag in Ella blijven.....

Dag 14:

Toch maar vertrokken. Onderweg de Buduruwagala temple bezocht: een in de rots uitgehouwen reeks Budha beelden. Indrukwekkend!

De weg naar Kataragamma is lang.... enige liederen zorgen voor wat afwisseling. Op het einde rijden we verschillende kleurrijke groepen bedevaarders voorbij: mensen die de lange tocht van Jafna, of Baticoloa of Trincimalee te voet (meestal blootsvoets) stappen tot in de tempel van Kataragama, een van de belangrijkste bedevaartplaatsen van het eiland, die zowel door boeddhisten als hindoes en moslims als heilig wordt beschouwd. Als de groepen aankomen, wordt er wild gedanst en muziek gemaakt, er worden offergaven gebracht. De bedevaarders moeten zich na de tocht ook reinigen in de rivier de Menik. Het is een drukte van belang, en vooral 's avonds moet het indrukwekkend zijn, als de duizenden lichtjes branden die langs en over de paden aangebracht zijn.

We slapen die avond in een complex naast de jungle, waar in de tuin ook bedevaarders slapen.... waar 4 dagen tevoren "the big one" een bezoek bracht (een grote olifant stier met slagtanden die in de jungle leeft).... we konden hem bewonderen langs de weg, toen we een verderop gelegen tempel bezochten. Indrukwekkend!

Dag 15:

Op weg naar Galle. Onderweg hebben we geluk: we komen op een goed moment om "the blow whole" in actie te zien: een zeefontein die echt spektakel leverde.

Wasantha zoekt voor ons een goed hotel: "The Lodge" in Unawatuna, een hotel met zwembad, dicht bij de zuidkust. Uitblazen na een lange rit! Lekker eten op het strand!

Dag 16:

Even uitslapen, een duik in het zwembad en genieten van het ontbijt geserveerd door onze toegewijde Wasantha.

Het bezoek aan het historische Galle wordt gevolgd door een shopping, waar onder meer de ingrediënten voor het avondmaal aangekocht worden: Wasantha en Eric zullen voor ons koken: inktvis, scampi en tuna... lekker met groenten en fried rice.... De zee is eigenlijk te wild om er in te spelen of te zwemmen, maar het zwembad van het hotel maakt veel goed!

Dag 17:

Wasantha is in de wolken: terug naar huis!

We hebben afspraak om 14 uur bij Christopher thuis om met dochter Pradeepa naar een biologische teelttuin voor geneeskrachtige kruiden en planten te gaan. Heel interessant bezoek.

's Avonds is er een gezellig en heel lekker etentje bij Christopher.

Dag 18:

Naar Colombo voor twee geplande meetings.

Vooreerst de meeting met de jongeren die een jaar voortgezet onderwijs kunnen volgen na de humaniora, de Vocational training. Er waren 22 jongeren aanwezig, die getuigden en hun motivatie om dit extra jaar te volgen kwamen toelichten. Verschillende motivaties, verschillende opleidingen, maar steeds zien we de gedrevenheid van deze jongeren om via deze weg een betere job te kunnen vinden en op die manier een beter leven te kunnen opbouwen.

Suleika en haar vriend samen met nog een koppel kwamen eveneens naar de meeting van de Vocational training. Zij kwamen net toe in Sri Lanka.

In de namiddag hadden we een vergadering met de leden van het commité van de Foundation: overlopen van de projecten, samen zoeken welke projecten we prioriteit geven.

Dag 19:

Bezoek aan het "Mental Hospital" genoemd het "Freedom Home". Dit tehuis geniet reeds lang onze aandacht, en we hebben al heel wat hulp geboden. De mensen herkennen ons en zijn blij ons te zien. Er is een nieuwe vraag voor hulp: de toiletten moeten dringend hersteld worden, er is een deksel nodig voor de waterput, en een pomp om het water naar boven te pompen.

Met de mensen wordt er gezongen, iemand wil graag touwtrekken, een sigaretje gerookt..... Een beklijvend bezoek.... moeten we, of hoe kunnen we weerstaan aan deze hulpvraag?......

Na dit bezoek zijn we uitgenodigd bij onze vriend/begeleider/driver Wasantha.... hij is reeds jaren onze vaste chauffeur die ons het hele land rond brengt naar afgelegen plekken, naar gerenommeerde plaatsen, naar onze projecten, hij zoekt voor ons de gepaste eetgelegenheid, de juiste slaapplaats... Hij geeft gepaste uitleg over alles wat te zien is, kortom hij is onze toeverlaat gedurende ons verblijf in Sri Lanka! En hij kan koken als de beste... hij geeft ons het beste wat er te vinden is! En wat is hij fier over zijn gezin!

Een tafel en stoelen heeft hij niet, maar die worden wel gebracht van het huis rechtover... Dank u Wasantha, voor alles en nog veel meer!

Dag 20:

Laatste dag: we doen nog een boottocht op 'het kanaal' in Negombo. Een visser, de broer van een bediende van ons hotel in Negombo bood ons aan om mee te varen met zijn vissersboot. We dachten naar de mangroves en op de lagune te varen, maar het werd een tocht langs het kanaal..... wat we zagen deed ons beseffen dat er nog veel werk is in Sri Lanka! De vissershuisjes (krotten) die langs de kanten te zien zijn doen vermoeden dat hier nog heel veel armoede en ellende te vinden is.... Een uitdaging voor ons om verder te gaan!

Na een echt lekkere maaltijd in ons hotel, met verse gebakken vis, nog een deugddoende douche. Dan komt Wasantha ons ophalen om ons naar de luchthaven te brengen.

Het wordt puzzelen om alles opnieuw in de valiezen te krijgen....

Afscheid nemen van Wasantha, na 3 weken intens samen op weg zijn, valt ook niet zo goed mee.... maar we komen zeker terug!!!!

Heel hartelijk dank aan mijn medereizigers: (broer) Johan en Mieke, Lotte, Jenne en Riete, (broer) Eric en Rik (broer van Mieke). Speciale reis die niet mogelijk was zonder jullie!!!!